مهاجرت به آلمان

تاریخچه مهاجرت به آلمان

پس از جنگ جهانی دوم، اولین موج مهاجرت به آلمان آغاز شد. اولین مهاجران حدود 12 میلیون آلمانی بودند که به دلیل تغییر مرزها در اروپا مجبور به مهاجرت از شهرها به مناطق آلمان شدند. سپس به دلیل بحران کار در دهه 1960، کشورهای ایتالیا، یونان، ترکیه، مراکش، پرتغال، تونس و یوگسلاوی هر کدام با آلمان غربی قرارداد همکاری منعقد کردند و نیروی کار خود را به این کشور فرستادند. از سوی دیگر، آلمان شرقی تصمیم گرفت نیروی کار لازم را از کشورهای سوسیالیستی مانند ویتنام شمالی، کره شمالی، آنگولا، موزامبیک و کوبا تامین کند. در هر صورت، این دهه آغاز موج مهاجرت نیروی کار به آلمان بود.


آلمان در دهه های 1980 و 1990 مقصد پناهجویان مختلف عمدتاً از کشورهای خاورمیانه، لبنان، یوگسلاوی، رومانی و ترکیه بود که به دلیل جنگ یا شرایط خاص سیاسی از کشور فرار کردند. با ورود موج پناهجویان از شرق اروپا و آسیا به آلمان، تعداد مهاجران غیرقانونی در این کشور در سال 2014 به 276000 نفر رسید و کمپ های پناهندگان دیگر قادر به پذیرش مهاجران جدید نبودند.این وضعیت منجر به بحران مهاجرت در سال 2015 شد که تعداد مهاجران را به یک میلیون نفر رساند. به دلیل مشکلات فراوان، قوانین جدیدی در این زمینه وضع شد و بسیاری از پناهجویان به کشورهای خود بازگردانده شدند. علاوه بر این، با گسترش استفاده از کارت آبی اروپا، شرایط پذیرش کارگران ماهر سخت‌تر شده است. در حال حاضر طبق سیاست جدید مهاجرتی، متقاضیان مهاجرت به آلمان باید شایستگی ها و مهارت های مهمی را داشته باشند و در حال حاضر از روش های آموزشی استفاده کنند مشروط بر اینکه متقاضی دارای سوابق تحصیلی بالا باشد.


در سال 2019، تعداد مهاجران ساکن در آلمان از مرز 11 میلیون نفر گذشت که بزرگترین گروه‌های قومی به ترتیب متعلق به ترکیه، لهستان، سوریه، رومانی، ایتالیا، کرواسی، یونان، بلغارستان، افغانستان، روسیه و عراق هستند. تعداد مهاجران ایرانی آلمانی حدود 122 هزار نفر است. بر اساس آمار کمیسیون اروپا، آلمان بیشترین تعداد مهاجر را در بین کشورهای اتحادیه اروپا دارد.



ساختار اقتصادی

آلمان اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد و نوعی سوسیالیسم دارد که در سراسر جهان به دلیل نیروی کار ماهر، فساد بسیار کم و درجه بالایی از نوآوری های تکنولوژیکی شناخته شده است.این کشور سومین صادرکننده بزرگ و چهارمین تولید ناخالص داخلی سرانه در جهان است که تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری به 4 تریلیون دلار رسیده است. آلمان همچنین بزرگترین اقتصاد اروپا با نرخ بیکاری 3 درصد در سال 2022 است که یکی از پایین ترین اقتصادها در بین کشورهای توسعه یافته در جهان است. این مشکل در سال های اخیر باعث افزایش تقاضا برای مهاجران به آلمان شده است.


صنعت خودرو یکی از مهم ترین تولیدکنندگان آلمان است که شهرت جهانی دارد. علاوه بر وسایل نقلیه، خودرو، مواد شیمیایی، الکترونیک، داروسازی، حمل و نقل، فلزات اولیه، صنایع غذایی، لاستیک و پلاستیک مهم ترین صادرات آلمان را تشکیل می دهند. آلمان همچنین میزبان 29 شرکت از مهم ترین شرکت های جهان از جمله مرسدس بنز، بی ام و، دایملر، فولکس واگن، آلیانز و زیمنس است. علاوه بر این، این کشور در طول تاریخ خود یکی از مراکز مهم نوآوری علمی و فناوری بوده است که مخترعان بزرگی مانند یوهانس کپلر، آلبرت انیشتین، هاینریش هولز و ماکس پلانک را پرورش داده است. آلمان هفتمین مقصد گردشگری جهان است و صنعت گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد این کشور است.دانشگاه ها و سیستم های آموزشی

موضوع آموزش در آلمان بخشی از اختیارات فدرال هر ایالت است، اما به طور کلی حداقل 9 سال تحصیل در آلمان اجباری است. دانش آموزان پس از اتمام دوره ابتدایی می توانند ادامه تحصیل را به صورت نظری یا فنی و حرفه ای انتخاب کنند. از طریق مسیرهای فنی و حرفه ای، دانشجویان یک دوره کارآموزی را در رشته مورد علاقه خود می گذرانند و پس از اتمام، مدرکی را دریافت می کنند که تقریباً معادل یک مدرک است.


اکثر دانشگاه های آلمان دولتی هستند و شهریه دانشجویان را شامل نمی شوند. دانشجویان بین المللی که مایل به مهاجرت به آلمان هستند می توانند (البته فقط زبان) در این دانشگاه ها به صورت رایگان یا با شهریه بسیار پایین (به طور متوسط ​​250-750 یورو در هر ترم) تحصیل کنند. حدود 205000 دانشجو در جهان در آنجا تحصیل می کنند که بیش از 15 درصد آنها دانشجویان بین المللی هستند. همچنین برخی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان مانند دانشگاه هایدلبرگ و دانشگاه هومبولت در آلمان هستند. تحصیل در این کشورآلمان بارها به عنوان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل انتخاب شده است و همچنین به عنوان یکی از مقاصد پیشرو برای مهاجران تحصیلی شناخته می شود.



خدمات پزشکی و رفاهی

آلمان دارای قدیمی ترین سیستم مراقبت بهداشتی جهانی است که قدمت آن به بیسمارک در دهه 1880 باز می گردد. همه شهروندان آلمانی از نظر قانونی موظف به داشتن نوعی بیمه هستند. تقریباً 88 درصد جمعیت دارای بیمه درمانی دولتی و بقیه دارای بیمه خصوصی هستند. میانگین امید به زندگی در آلمان 81 سال است که در رتبه بیست و پنجم جهان قرار دارد. افرادی که به عنوان نیروی کار در این کشور زندگی می کنند پس از مهاجرت به آلمان توسط کارفرمایان خود بیمه می شوند و تنها نیمی از حق بیمه را خود پرداخت می کنند. دانشجویان همچنین می توانند برای پوشش هزینه خدمات پزشکی بیمه دانشجویی خریداری کنند. البته افراد زیادی هستند که از نظر مالیات و هزینه هایی که از حقوق ماهیانه آنها کسر می شود از این سیستم پزشکی ناراضی هستند و مقیاس وسیع این سیستم پزشکی برای متخصصان زمان می برد اما پزشکان عموما می توانند با سرعت بیشتری پاسخ دهند. .وضعیت سیاسی/اجتماعی

آلمان یک جمهوری دموکراتیک فدرال متشکل از 16 ایالت است. بوندستاگ رئیس اصلی ترین نهاد قانونگذاری کشور است که بوندستاگ و بوندسرات به ترتیب به عنوان نمایندگان ملی و ایالتی عمل می کنند. رئیس جمهور بالاترین مقام دولتی است که توسط کنگره (که متشکل از کنگره و نمایندگان ایالتی است) انتخاب می شود. صدراعظم بوندستاگ پس از او دومین مقام عالی رتبه دولت آلمان است. صدراعظم به عنوان سومین کارمند دولتی (اما در واقع قدرتمندترین) نیز با کسب بیشترین آراء در بوندستاگ انتخاب می شود. این دفتر مدت زمان مشخصی ندارد و تا زمانی که کنگره رای عدم اعتماد به این شخص صادر کند ادامه خواهد داشت. همچنین دادگاه قانون اساسی فدرال رئیس قوه قضاییه است که به دو سناتور با وظایف متفاوت تقسیم می شود.


آلمان یکی از مهم ترین کشورهای توسعه یافته جهان است که در رتبه چهارم شاخص توسعه انسانی قرار دارد. امنیت اجتماعی، بیمه درمانی گسترده، سیاست های حفاظت از محیط زیست و تحصیل رایگان از مهم ترین دلایلی هستند که آلمان را به مکانی ایده آل برای مهاجرت تبدیل می کنند.آب و هوای آلمان


بیشتر آلمان دارای آب و هوای معتدل است و آب و هوای آن اقیانوسی در شمال و آب و هوای قاره ای در جنوب و جنوب شرقی است. زمستان ها و تابستان های آلمان در مناطق مختلف کشور بسیار متفاوت است، زمستان های سرد در کوه های آلپ و تابستان های گرم و خشک در داخل کشور وجود دارد. به عبارت دیگر، بادهای سرد شمالی همراه با آب و هوای شرقی گرمتر، آب و هوای معتدلی را به کشور داد و میانگین دمای آن بین 3 تا 19 درجه سانتیگراد در طول سال متغیر بود. شرایط آب و هوایی این کشور به قدری مساعد است که بسیاری از مردم تنها پس از مهاجرت به آلمان به آب و هوا عادت می کنند.


مزایای مهاجرت به آلمان

در کشوری با استاندارد زندگی بالا زندگی کنید


آب و هوای معتدل


بیمه درمانی گسترده دولتی


آموزش رایگان


امنیت شغلی


تکنولوژی بالا


امنیت و رفاه اجتماعی


ویزای شینگن و دسترسی به کشورهای منطقه



راه های مهاجرت به آلمان

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت کاری

مهاجرت از طریق دوره های زبان، دوره های حرفه ای مانند Ausbildung

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و کارآفرینی

مهاجرت از طریق ازدواج

مهاجرت از طریق تولد

تبعید


مهاجرت تحصیلی به آلمان

آلمان یکی از مقرون به صرفه ترین و بهترین مکان ها برای تحصیل در جهان است.اکثر دانشگاه های این کشور دولتی هستند، بنابراین تحصیل در دانشگاه تقریبا رایگان است و فرآیند ثبت نام تنها حدود 250 یورو هزینه دارد. مهاجرت تحصیلی به آلمان به دلیل هزینه کم در بین دانشجویان ایرانی نیز بسیار محبوب است.در رشته های مهندسی، حقوق، علوم پایه، اقتصاد و رشته های دانشگاه های فرایه برلین، هومبولت برلین و پلی تکنیک مونیخ، لودویگ-ماکسیمیلیان-دانشگاه مونیخ و دانشگاه هایدلبرگ، از محبوب ترین گزینه های تحصیلی در بین دانشجویان بین المللی هستند.


آلمان سابقه بسیار طولانی در زمینه آموزش عالی دارد، بنابراین استانداردهای آموزشی در این کشور بسیار بالا است و دانشجویانی که به دنبال پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند، باید رزومه معتبری داشته باشند. اکثر رشته های ارائه شده در این کشور به زبان آلمانی است، اما برخی از رشته ها به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند و دانشجویان برای ثبت نام نیازی به مدرک آلمانی ندارند. با این حال، سیاست سفارت آلمان ممکن است متقاضیان ویزای دانشجویی را ملزم به داشتن مدرک B1 در زبان آلمانی کند. دانش زبان آلمانی به طور کلی برای زندگی در آلمان ضروری تلقی می شود و متقاضیان بهتر است در این کشور تحصیل کنند و در سطح متوسط ​​بیاموزند.یکی دیگر از مزایای تحصیل در آلمان ارتباط بین دانشگاه و محیط کار است که دسترسی دانشجویان به فرصت های شغلی پس از فارغ التحصیلی را آسان می کند و نه تنها می توانید هزینه های زندگی خود را تامین کنید، بلکه مهارت های شغلی مفیدی نیز کسب خواهید کرد. .




انتقال به آلمان

یکی دیگر از راه های مهاجرت به آلمان اخذ مجوز کار برای استخدام در این کشور می باشد. آلمان بازار کار و اقتصاد بسیار با ثباتی دارد و نرخ بیکاری بسیار پایینی دارد. سیاست مهاجرتی جدید آلمان فقط به کارگران حرفه ای و ماهر اجازه کار اجازه می دهد و متقاضیان باید صلاحیت های شغلی و مهارت های قابل توجهی در این زمینه داشته باشند، بنابراین ویزای کار آلمان دریافت کنید رقابت شدیدی برای انجام این کار وجود دارد. با افزایش تعداد شهروندان جهان سومی که به آلمان مهاجرت می کنند، این کشور برای آنها سرزمین فرصت نامیده می شود.


اگر علاقه مند به کار در آلمان هستید، می توانید از راه های مختلفی مانند ویزای جستجوی کار، ویزای کار یا ویزای خوداشتغالی اقدام کنید.ویزای جستجوی کار شش ماه اعتبار دارد و متقاضیان در صورت یافتن شغل مناسب در این مدت می توانند ویزا را تمدید کنند. یکی دیگر از راه های مهاجرت به آلمان، دریافت پیشنهاد شغلی است. هرکسی که از یک کارفرمای معتبر در آلمان پیشنهاد شغلی دریافت کند می تواند برای ویزای کار دو ساله اقدام کند. افرادی که قرارداد کاری حداقل یک ساله و درآمد ماهانه 4200 یورو یا بیشتر دارند می توانند برای کارت آبی که بالاترین نوع ویزای کار در کشورهای اروپایی است، درخواست دهند. این نوع ویزا چهار سال اعتبار دارد و قابل تمدید است. برای درخواست اقامت دائم آلمان باید حداقل 5 سال سابقه کار داشته باشید و برای درخواست شهروندی باید حداقل 8 سال در این کشور زندگی کرده باشید.



مهاجرت به آلمان از طریق کارآفرینی

آلمان پذیرای کارآفرینان با استعداد با ایده های نوآورانه برای توسعه اقتصادی کشور است. مهاجرت به آلمان از طریق کارآفرینی برای کسانی است که می خواهند یک کسب و کار جدید در این کشور ایجاد کنند.متقاضیان باید سرمایه اولیه 25000 یورو را به همراه یک طرح تجاری دقیق برای راه اندازی کسب و کار در آلمان ارائه دهند.این ویزا 3 سال اعتبار دارد و پس از چند سال می توانید اقامت دائم و شهروندی آلمان را دریافت کرده و یک کسب و کار موفق راه اندازی کنید. تجربه عملی در زمینه مدیریت، تخصص مرتبط و پتانسیل سودآوری کسب و کار پیشنهادی، پیش نیازهای اخذ این ویزا می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد